اعلام تنفس مجامع عمومی در شرکت سهامی
نوشته شده توسط : ali

چه کسانی می توانند در جلسات مجامع عمومی حضور یابند ؟
وفق ماده 99 لایحه قانون تجارت ، سهامداران می توانند در جلسات مجامع عمومی حاضر شوند.البته  در جلسات مجامع عمومی، حضور سهامدار شخصاَ الزامی نمی باشد زیرا طبق ماده 102 لایحه ، هم شخص سهامدار می تواند در جلسات مجمع عمومی حضور پیدا کند و هم می تواند وکیل یا قائم مقام قانونی یا نماینده شخصیت حقوقی را به این جلسات اعزام کند. در این صورت این نماینده باید مدرک وکالت یا نمایندگی خود را ارائه بدهد، مثلاَ قرارداد وکالت خود را ارائه دهد. حضور نماینده در جلسه به منزله ی حضور صاحب سهم است .
اعلام تنفس :
یکی از اختیارات مجامع عمومی به موجب ماده 104 لایحه قانون تجارت، تصویب اعلام تنفس است. زمانی اعلام تنفس می شود که مجمع عمومی، برای رسیدگی به موضوعات مندرج در دستور جلسه تشکیل بشود اما نتواند راجع به تمام آن تصمیم گیری کند، مثلاَ مجمع عمومی عادی برای انتخاب مدیر، تصویب ترازنامه ، تقسیم سود تشکیل شود اما در خصوص انتخاب مدیر و تصویب ترازنامه تصمیم گیری کند. هیات رئیسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس کند. پس از آن که اعلام تنفس نمود باید تاریخ جلسه بعد را معین کند. تاریخ جلسه بعد نباید از دو هفته بیشتر باشد. ( حداکثر دو هفته بعد ).
تمدید جلسه در صورت اعلام تنفس محتاج به دعوت و آگهی مجدد نمی باشد، مانند تبصره ماده 97 لایحه که کلیه ی صاحبان سهام در مجمع حاضر بوده اند.
در صورت تمدید جلسه فقط به موضوعی رسیدگی می شود که در جلسه اول، مجمع فوق به رسیدگی آن نشد. در مثال ما راجع به تقسیم سود تصمیم گیری نشده است. به عقیده دکتر پاسبان نصاب لازم همان تعدادی است که در جلسه اول حاضر بود نه همان اشخاصی که در جلسه اول حاضر بوده اند، به عنوان مثال اگر 60 درصد صاحبان سهام در جلسه اول حاضر بودند، در این جلسه نیز باید حداقل 60 درصد صاحبان سهام حاضر باشند. البته این نظر با ظاهر قانون در تعارض می باشد زیرا در ماده از عبارت همان نصاب قانونی جلسه اول استفاده شده است نه همان تعداد. اعلام تنفس تا چند نوبت نیز قابل تمدید است.
نکته : در دو حالت آگهی دعوت برای تشکیل مجامع نیاز نمی باشد :
1. کلیه صاحبان سهام در مجمع حاضر باشند.
2. جلسه مجمع عمومی پس از اعلام تنفس .

نتیجه آنکه در اعلام تنفس :

    هیات رئیسه با تصویب مجمع عمومی
    ممنوعیت طرح موضوع جدید در جلسه بعد
    جلسه بعد حداکثر 2 هفته
    نیاز به دعوت مجدد نیست
    نصاب جلسه بعد همان تصاب جلسه اول

ثبت کدام تصمیمات مجامع عمومی عادی و فوق العاده الزامی است  :
به موجب ماده 106 لایحه ، اصولاَ الزامی به ثبت تصمیمات مجامع عمومی در مرجع ثبت شرکت ها نیست مگر موارد مصرح در ماده 106 لایحه . برخی از این تصمیمات در صلاحیت مجمع عمومی عادی و برخی در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است :
1. انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان : مجمع عمومی عادی
2. تصویب ترازنامه : مجمع عمومی عادی
3. کاهش یا افزایش سرمایه و هر نوع تغییر در اساسنامه : مجمع عمومی فوق العاده
4. انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن : مجمع عمومی فوق العاده





:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: